Na warunki pracy menedżera wpływa również liczba
realizowanych przez podmiot równoległych projektów. Im więcej projektów
prowadzi się jednocześnie, tym większa konkurencja o najlepszych specjalistów
pomiędzy zespołami. Jeżeli porównać liczbę projektów równoległych do rocznych,
to można wnioskować o przeciętnym czasie ich trwania, a im krótszy projekt tym
mniej czasu na prawidłowy rozwój zespołu.
Badanie pokazało, że przeciętnie prowadzonych jest ponad 20
równoległych projektów. Należy zauważyć, że największą grupę (33%) stanowią te
podmioty, które jednocześnie prowadzą od 3 do 5 projektów, przy czym niewiele
mniejsze są odsetki tych organizacji, które znajdują się w przedziałach 6-10 i
11-25. Nie można pominąć faktu, że aż 10% ankietowanych zadeklarowało, że ich
pracodawca zrządza jednocześnie od 25 do 50 projektami. Warto również
podkreślić fakt, że odsetek organizacji, gdzie prowadzi się jeden lub dwa
projekty w tym samym czasie jest stosunkowo niewielki. Można wobec tego
podsumować, że ankieta wykazuje istnienie warunków potencjalnie silnej
konkurencji o zasoby pomiędzy projektami, co jest dużym wyzwaniem dla
menedżerów projektów.
Porównanie liczby projektów w roku do liczby przedsięwzięć
prowadzonych równolegle zostało ujęte na poniższym wykresie w przekroju
branżowym. Dzięki temu widać jakie warunki dla zarządzania projektami stwarza
każda z nich.
Największa liczba projektów w roku, a zarazem najwyższy
poziom przedsięwzięć prowadzonych równolegle występuje w branży FMCG. Co
ciekawe są to zbliżone do siebie wartości. Może to oznaczać, że projekty w tej
branży charakteryzują się długim okresem realizacji. Podobną tendencję wykazują
branże: motoryzacyjna, BiR oraz non profit. W każdej innej liczba projektów w
roku znacznie przewyższa średnią liczbę równoległych przedsięwzięć, co wskazuje
na krótszy cykl ich życia. Branża informatyczna, w której przeciętnie zarządza
się 119 projektami w roku cechuje się liczbą przedsięwzięć równoległych na
poziomie 22. Można się spodziewać, że są one relatywnie krótkie.
Wniosek
Wobec tego
menedżerowie m.in. projektów informatycznych i finansowych muszą być
przygotowani na szybkie wdrażanie rozwiązań integrujących zespół, tak aby w
krótkich przedsięwzięciach móc osiągać dobre wyniki pracy zespołowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz