czwartek, 28 czerwca 2012

[mobile] Construct2 - silnik do tworzenia gier HTML5

Rozpoczynając pracę nad tworzeniem gry mobilnej stajemy przed dylematem: Tworzyć swój silnik od podstaw, czy skorzystać z gotowego rozwiązania. Każda z opcji ma plusy i minusy. Własny silnik zawsze będzie najlepiej dostosowany do potrzeb danego projektu. Niestety czas i koszt tworzenia silnika od podstaw znacznie obciąża developera. Gotowy silnik jest prawdopodobnie wiele tańszy, a co najważniejsze dostępny od ręki. Które rozwiązanie wybrać? Nie można udzielić uniwersalnej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Jeżeli jednak rozważasz wykorzystanie gotowego silnika, to przyjrzyj się Construct2 produkcji Scirra.

Na Construct2 natknąłem się podczas poszukiwania silnika do stworzenia Football Tactics. Chciałem znaleźć rozwiązanie, które ograniczy do minimum potrzebę kodowania (oszczędność czasu) i umożliwi łatwe tworzenie GUI. Po odrzuceniu ImpactJS (bardzo dobrego i szybkiego silnika, wymagającego jednak dużej ilości kodowania) wybrałem właśnie Construct2. Jak się okazało po zakończeniu projektu, była to decyzja dobra, ale nie bez wad.



Zalety Construct2


  1. Niewątpliwą zaletą Construct2 jest łatwa obsługa. Nawet osoba znająca jedynie podstawy programowania poradzi sobie ze stworzeniem prostej gry HTML5.
  2. Silnik pozwala na korzystanie z Box2D - silnika fizyki obiektów w grze. Jako podpowiedź powiem, że właśnie Box2D obsługuje fizykę w Angry Birds.
  3. Integracja z dużą liczbą kompilatorów pozwala na wybór optymalnej drogi do stworzenia "natywnej" aplikacji dla urządzeń mobilnych. Co ważne, poza eksportem do PhoneGap, jest również możliwość tworzenia zestawu plików dla AppMobi i CocoonJS. Dzięki temu, stworzona gra może korzystać ze sprzętowego wsparcia grafiki. Testy przeprowadzone na Football Tactics pokazują, że kompilacja PhoneGap dla Android'a odpalona na Galaxy Note pokazuje około 10-50FPS, natomiast wersja CocoonJS 180-500FPS. Różnica jest znacząca.
  4. Cena - Free, 79$ lub 365$


Wady Construct2


  1. Obsługa DirectCanvas (dla kompilacji AppMobi) jest na razie w fazie eksperymentalnej. Oznacza to, że teksty i obiekty typu TiledBackground są niewidoczne po skompilowaniu. Ashley ze Scirra poinformował mnie dzisiaj, że sytuacja niedługo ulegnie poprawie.
  2. To co jest największą zaletą Construct2 - uproszczone programowanie - może stać się w pewnym momencie jego wadą, ponieważ zamyka drogę dla wielu ważnych rozwiązań. Na ratunek przychodzi możliwość rozszerzania silnika o własne plug-in'y.
  3. Mała przyjazność kompilacji PhoneGap dla iOS. Póki problem z DirectCanvas nie zostanie rozwiązany, a CocoonJS nie umożliwi kompilacji w chmurze, Construct2 jest praktycznie nieużyteczny dla urządzeń z iOS. 


Podsumowując, zdecydowanie warto przyjrzeć się Construct2. Umożliwia on bardzo szybką produkcję i bezproblemowe testowanie.

Linki

Construct2 - www.scirra.com
AppMobi - www.appmobi.com
CocoonJS - www.ludei.com
PhoneGap - build.phonegap.com

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz