czwartek, 23 sierpnia 2012

[mobile] Badanie użytkowników gier mobilnych w Polsce (cz. 2)

Prowadzone przez ostatnie tygodnie badanie ankietowe użytkowników gier mobilnych wykazało ciekawe prawidłowości, które warto wziąć pod uwagę planując rozwój kolejnych tytułów na urządzenia mobilne.

 Okazuje się (i nie jest to zaskoczeniem), że przeważająca większość użytkowników smartfonów pobiera darmowe gry. Ponad 60% wszystkich posiadaczy urządzeń mobilnych w każdym miesiącu pobiera 1-3 gier. Nie jest to duża liczba, ale nie  musi to być negatywny sygnał. Być może gracze stawiają na jakość a nie ilość? To byłaby dobra wiadomość. W kolejnym badaniu warto byłoby sprawdzić ile czasu dziennie poświęca się na granie i jak długo w ogóle gra się w jedną grę. Dałoby to możliwość do lepszego planowania rozwoju gier - lepiej mniej ale długich, czy może więcej krótkich?



Deweloper, jak każdy inny człowiek biznesu, chce zarabiać na swojej pracy. Jak wyglądają szanse na sprzedaż gier mobilnych? Prawdopodobnie lepiej, niż mogłoby się wydawać. Niemal 40% użytkowników smartfonów pobiera przynajmniej jedną płatną grę w miesiącu. Biorąc pod uwagę rozmiary rynku, to na prawdę duża wartość. Pozostaje oczywiście pytanie o reprezentatywność badania, ale nie ulega wątpliwości, że pewien ruch na rynku płatnych gier jest obserwowalny.


Udział w badaniu użytkowników systemów innych niż iOS oraz Android był znikomy. Z tego względu do zestawień w podziale na systemy operacyjne, wzięto pod uwagę tylko te dwa OS'y. Bardzo ciekawy jest prawy skraj wykresu, gdzie użytkownicy iOS mają 0% wynik. Oznacza to, że wśród badanych posiadaczy iPhone'ów i iPad'ów nie ma ani jednej osoby, która nie pobierałaby choć jednej gry w miesiącu. Co więcej, większość z nich instaluje przynajmniej 2-3 gry. Osoby z telefonami działającymi na Androidzie są zdecydowanie bardziej powściągliwe w tym zakresie i ograniczają się zazwyczaj do jednego tytułu miesięcznie.

Najważniejszy wykres na koniec :-) Dla kogo produkować gry, z których chce się mieć zyski? DLA UŻYTKOWNIKÓW IPHONE'ÓW I IPAD'ÓW! 2/3 z nich pobiera w miesiącu przynajmniej jedną płatną grę. Posiadacze smartfonów i tabletów z Androidem w zdecydowanej większości nie pobierają płatnych gier (ponad 70%), a jeżeli już to maksymalnie jedną w miesiącu.

Kolejna porcja wyników badania już niedługo.

Wnioski

  1. Rynek płatnych gier mobilnych nie jest mały, ale dużo mniejszy niż gier darmowych. Czy model freemium jest złotym środkiem dla generowania przychodów?
  2. Jeżeli chcesz zarabiać na sprzedaży gier produkuj z myślą o AppStore. Po sukcesie finansowym łatwiej będzie przerobić grę na Androida, niż po bankructwie na iOS'a :-)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz