poniedziałek, 3 września 2012

[mobile] Badanie użytkowników gier mobilnych w Polsce (cz. 3)

Poprzednią część serii artykułów na temat badania użytkowników gier mobilnych w Polsce podsumowałem optymistycznie, wskazując, że rynek płatnych gier jest całkiem spory, w szczególności po stronie iOS.

Skoro wiadomo, że warto produkować gry na iPhone'y oraz iPad'y, to trzeba zastanowić się jeszcze: jakiego typu gry tworzyć, jak je wyceniać i gdzie promować?

Infografika po lewej (u niektórych na górze) prezentuje ranking gatunków gier stworzony na podstawie odpowiedzi respondentów ankiety z sierpnia tego roku. Najwyższe miejsce na podium nie jest zaskoczeniem. Wystarczy spojrzeć przez ramię kilku osobom w metrze, czy tramwaju, żeby dojść do wniosku, że najbardziej popularne są zręcznościówki i platformówki.  Drugie miejsce gier logicznych i układanek typu sudoku, czy pasjans również nie powinno dziwić, w szczególności dlatego, że są to gry mało wymagające od sprzętu, a więc dostępne dla większości użytkowników smartfonów. Nieco zaskakujące jest znalezienie się strategii na podium, tym bardziej, że w Google Play nie ma nawet kategorii dla gier strategicznych. Osobiście jestem bardzo zadowolony z wysokiego miejsca tego gatunku. Poza podium znalazły się jeszcze kolejno: gry wyścigowe, sportowe oraz kasyno.

Publikując płatną grę na rynku zazwyczaj nie wiadomo do końca jak ją wycenić. Wszystkie tradycyjne metody ustalania ceny, oparte o kalkulację kosztów, marży itp. są właściwie bezużyteczne. Rynek mobilny charakteryzuje się tym, że potrafią się na nim sprzedawać bardzo drogo proste gry (np. Osmos HD), jak i nie sprzedawać w ogóle tanie tytuły o potencjalnie wysokiej jakości. Jednym z podejść może być po prostu ustalenie ceny na poziomie przeciętnym, akceptowalnym dla większości graczy. Średnia cena, za jaką sprzedają się gry wśród polskich użytkowników wynosi 7,78 PLN. Ponad 50% graczy wskazało przedział 6-10 PLN jako akceptowalny. Co ciekawe, gry w cenie 3 PLN były mniej popularne niż te za 6 do 10 PLN.

Pozostaje jeszcze kwestia dotarcia do potencjalnych graczy z naszą ofertą. Jest to chyba najtrudniejsze zadanie w całym cyklu życia produktu, jakim jest gra mobilna. Dzieje się tak przede wszystkim dlatego, że większość zakupów w Google Play, czy AppStore jest napędzana reklamami w działach Featured wewnątrz tych sklepów. Jak powszechnie wiadomo, nie jest znany oficjalny sposób na trafienie tam ze swoją grafiką reklamową (chyba, że publikujesz jako Gameloft - wtedy zawsze tam trafisz :-) ). Ponad 60% graczy kieruje się wyłącznie tym, co zaciekawi ich w sklepie - czyli działem Featured. Stosunkowo dużo, bo niemal połowa użytkowników deklaruje, że bierze pod uwagę recenzje w portalach internetowych. Ciekawe których? Wysoko stoją również opinie znajomych, co wskazuje na zasadność korzystania z mediów społecznościowych do promocji gier. Zupełnie nieistotne wydają się gazety i blogi.

Wnioski:
Jeżeli chcesz zarobić:

  1. produkuj gry zręcznościowe i platformówki
  2. wyceniaj je na około 6-10 PLN
  3. staraj się dostać do działu Featured ze swoją grafiką promocyjną lub pozyskaj dobre recenzje w portalach tematycznych i pamiętaj o facebooku :-)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz